Verlagen van de kosten

Wilt u uw bedrijfskosten verlagen om uw cashflow en winst te verhogen?

Ondernemen is spannend, leuk en op zijn tijd een tikkeltje beangstigend. De meeste bedrijven hebben als doel winstgevend worden, zijn en blijven. In andere woorden financieel gezond zijn. Nu kun je een organisatie zo duur maken als je zelf wil, maar de kosten besparen van een organisatie is niet altijd even makkelijk. Daarom zetten we een paar tips op een rijtje om geld te besparen.

Stap 1: Doe mee met de deeleconomie

De deeleconomie bestaat uit particulieren die diensten uitwisselen. Dit fenomeen inspireert echter meer en meer ondernemers en bedrijfseigenaren zoals jij. Denk bijvoorbeeld aan je werkplekken, bedieningstools of zelfs je parkeerplaatsen. Vraag jezelf af of ze regelmatig gebruikt worden. Als het antwoord nee is, is het misschien de moeite waard om deze diensten te verhuren per uur of per dag aan andere bedrijven of zelfstandigen. Net zoals het uitwisselen van diensten onder elkaar en het delen van je personeel. Een andere manier om deel te nemen aan de deeleconomie is carpoolen. Door hiervoor te kiezen, verlaag je de verplaatsingskosten die je betaalt aan je medewerkers. Bovendien moet je weten dat de overheid verschillende initiatieven heeft voor de deeleconomie.

Stap 2: Onderhandel met je leveranciers

Hou minstens één keer per jaar grote schoonmaak in je facturen en vergelijk de prijzen met die van andere leveranciers. Controleer ook of je slechts één partner kunt kiezen voor gelijkaardige diensten. Zo kunt je onderhandelen over kortingen. Zeker als je al jaren samenwerkt met hetzelfde bedrijf.

Stap 3: Verdiep je in marketing, reclame en PR

Online zijn er veel gratis artikels beschikbaar over verschillende manieren om je bedrijf te promoten. Mijn Eigen Zaak kan u hierin ondersteunen. Door je kennis in deze domeinen uit te breiden, kan je veel geld besparen. Het onderhouden van een nauw contact met meerdere journalisten, bloggers en onderzoekers kan je helpen zichtbaarheid voor uw bedrijf te creëren in verschillende media gerelateerd aan uw branche.

Stap 4: Kies voor een pop-up store

Heb je een nieuw product ontworpen? Doe zoals de bedrijven die voor je experimenteerden met het concept van pop-upwinkels, beter bekend als “pop-up stores”. Je verplaatst je om uw klanten te ontmoeten via een ruimte of pand op een drukke plek dat je voor een korte tijd huurt. Je verkleint je risico’s doordat je geen langdurige huurovereenkomst voor een vaste locatie moet afsluiten. Bovendien kan je tegen lagere kosten de hartslag van uw product voelen.

Stap 5: Word lid van beroepsverenigingen

Verschillende verenigingen van ondernemers en zakenmensen bieden exclusieve voordelen aan hun leden. Voordat je je bij een van hen aansluit, moet je een goede analyse maken van de voordelen die ze bieden. Kies de groepering die de werkelijke noden van jouw onderneming het beste beantwoordt.

Stap 6: Vermijd tussenpersonen

Zorg ervoor dat je bij het kopen van een product of een software, indien mogelijk, rechtstreeks zakendoet met het bedrijf dat het heeft ontworpen, in plaats van via een tussenpersoon. Zo vermijd je extra kosten. Deze manier van werken is ook van toepassing op alle andere aangeboden diensten.

Stap 7: Kies voor tweedehands meubels

Voordat je investeert in nieuw meubilair voor de nieuwe werkruimte, neem een kijkje op Facebook Marketplaats of websites van tweedehandswinkels die gebruikte meubels aanbieden. Je zult versteld staan van de vondsten en de besparingen die je kan doen. Een ander idee is om bij bedrijfseigenaren in de sector langs te gaan die van plan zijn om te verhuizen. Misschien zijn ze geïnteresseerd in het weggeven of verkopen van de meubels tegen een aantrekkelijk tarief. Zo kan je bijvoorbeeld stoelen vinden voor je coworking-ruimte en je bedrijfskosten weer wat verlagen.

Stap 8: Herbekijk de verzendkosten

Maak er een gewoonte van om, voordat je pakketten verstuurt, bepaalde testen uit te voeren door lichtgewicht dozen of enveloppen te kopen. Vergelijk ook de tarieven en diensten van de voornaamste koeriersbedrijven. Je moet weten dat de meeste verzenddiensten een vergoeding bieden voor vertraagde leveringen en ongebruikte labels. Bekijk de teruggaveclaims goed en zoek andere manieren om de verzendstrategieën effectief te verbeteren. Probeer ook om lokale bedrijven te betrekken en ze zo te steunen.

Stap 9: Huur stagiaires en studenten in

Veel studenten, alsook mensen met een beperking, zijn op zoek naar concrete bedrijfservaringen in hun vakgebied, zodat ze hun leerstof in de praktijk kunnen brengen. Voor sommigen zijn er subsidieprogramma’s beschikbaar waarmee je je bedrijfskosten kunt verlagen. Bovendien, als deze mensen goed geïntegreerd zijn en ondersteund worden bij het uitvoeren van hun taken, zullen ze gemotiveerd zijn om met je verder te gaan.

Stap 10: Verminder het gebruik van papier

De aankoopprijs van een multifunctionele printer voor uw bedrijf kan erg duur zijn. Er bestaan verschillende cloudgebaseerde opslagopties op het internet die je kan gebruiken. Voor sommige ondernemingen kan het gebruik van een Google Drive bijvoorbeeld voldoende zijn. Door documenten naar pdf te converteren, kan je  overeenkomsten ter ondertekening per e-mail verzenden. En als er een partij een gedrukt exemplaar wil hebben, wordt in de mededeling vermeld dat het exemplaar zelf geprint moet worden. Zo bespaar je kosten op het aanschaffen van papier en printerinkt.

Stap 11: Schakel externe medewerkers in

Meerdere salarissen tegelijk beheren kan overweldigend zijn, zowel moreel als administratief. Zeker als je onderneming nog in de kinderschoenen staat. Je moet namelijk zorgen dat er voldoende werk is voor iedereen. Om je een kans te geven op adem te komen, maar vooral om te helpen de bedrijfskosten te verlagen, kan je overwegen om de diensten van externe medewerkers in te schakelen voor specifieke opdrachten. Hierdoor beschikt je over een flexibeler en betaalbaarder vergoedingsmodel.

Stap 12: Gebruik gratis tools

Er zijn tegenwoordig veel gratis tools op de markt om je te helpen. Met Skype en Google Hangout kan je bijvoorbeeld hoge kosten voorkomen op langeafstandsgesprekken. Met de gratis versie van Trello kan je efficiënt projecten aansturen op een visuele manier. Net zoals de gratis versie van Asana, waarmee je een team kunt managen dat verschillende opdrachten toegewezen krijgt en samenwerking kunt bevorderen zonder e-mail. Heb je geen software voor grafische vormgeving? Canva kan je helpen bij het creëren van aantrekkelijke visuals voor sociale media.

Met andere woorden, kies waar mogelijk altijd voor de gratis optie voordat je nieuwe software aankoopt of externe bronnen inschakelt. Profiteer ook van gratis proefversies gedurende een bepaalde periode, zeker als je budget beperkt is. Je bespaart niet alleen geld bij de start van nieuwe projecten, je krijgt ook een beter begrip van uw werkelijke noden.

Stap 13: Automatiseer de administratieve processen van uw bedrijf

Laten we eerlijk zijn, manuele administratieve taken zoals het sorteren van leveranciersrekeningen vergen extra tijd, moeite en kosten als er invoerfouten zijn. Betalingsautomatisering kan je helpen om bedrijfskosten te verlagen en betere managementbeslissingen te nemen. Alsook te allen tijde een snelle opvolging te hebben vanaf de computer, tablet of telefoon.

Stap 14: Gebruik je creativiteit en die van jouw medewerkers

Om de bedrijfskosten te blijven verlagen, kan je de werknemers en externe medewerkers die je vertrouwt erbij betrekken. Moedig hen aan om initiatieven te zoeken en in te schakelen. Een voorbeeld is dat je veel geld kunt uitgeven aan geprinte marketingtools die je uiteindelijk weinig zal opleveren. Waarom schrijft je in plaats hiervan geen blogposts met betrekking tot nieuwe producten of diensten die je wilt aanbieden? Medewerkers kunnen meerdere keren op sociale media de content posten. Lagere kosten met een hoger rendement.

 

Stap 15: Draag zorg voor je beste medewerkers en behoud ze

Je weet het wel, rekruteren is duur. Goed presterende medewerkers die je bedrijfscultuur delen, zijn een grote troef. Om ze te behouden, moet je regelmatig met hen praten om meer te weten te komen over hun doelen, zowel op persoonlijk als professioneel vlak. Luister naar wat ze zoeken in hun loopbaan en hun groeimogelijkheden. Ze kunnen je veel geld besparen.