Het schrijven van het ondernemingsplan en financieel plan is opgebouwd in 7 modules.
Opbouw training
De Training is opgebouwd uit 7 modules. Iedere module bestaat uit verschillende lessen, die voorzien zijn van theorie en opdrachten. Alle modules worden afgesloten met een coachingsmoment. Je kan ook altijd terug naar een vorige module om dat deel van het ondernemingsplan dat je al hebt ingevuld na te lezen, aan te vullen of te corrigeren. Door het behandelen van de verschillende modules en lessen wordt stap-voor-stap het ondernemingsplan opgebouwd. Heb je alle modules doorlopen dan is het ondernemingsplan en financieel plan afgerond en ben je klaar om bijvoorbeeld naar een creditverstrekker te gaan.
Documenten
Het ondernemingsplan (“word document”) en het financieel plan (“excel document”) zijn als bijlagen bij deze pagina gevoegd. Het ondernemingsplan en financieel plan zijn de werkdocumenten waarmee je gaat werken. Het ondernemingsplan wordt gevuld door de opdrachten die in de verschillende lessen worden behandeld. De documenten kan je op je eigen computer opslaan.
Als voorbeeld is hieronder een deel van de Les 3.3 Doelgroepen uit de Module 3: Marktonderzoek getoond.
Iedere Module is opgebouwd uit verschillende lessen. Zie in bovenstaande voorbeeld Module 3 met de lessen 3.1 De Markt, 3.2 Marktontwikkeling, 3.3 Doelgroepen en 3.4 Concurrentie. Wanneer je alle modules en lessen doorloopt, dan is je ondernemingsplan volledig en vergeet je geen essentiële onderwerpen die in een ondernemingsplan en financieel plan behoren te staan.
Hieronder, als voorbeeld, de les 3.3 “beschrijving van de doelgroepen” met de opdrachten om je te helpen om voldoende informatie te krijgen om je ondernemingsplan goed in te vullen. Afhankelijk van het programma, dat je hebt gekozen, begeleidt een bedrijfsspecialist je tijdens de modules. Wanneer je het ondernemingsplan en financieel plan helemaal hebt afgerond kan je altijd nog een toets laten uitvoeren door Mijn Eigen Zaak.
VOORBEELD UITWERKING
Doelgroepen
Nadat je eenmaal de analyse naar de vraag van jouw product hebt gedaan, heb je vast al een idee wat de doelgroep van jouw product zal zijn. Bij sommige producten is dit erg makkelijk vast te stellen; echter kan het bij sommige producten erg moeilijk zijn. Maar houdt er ook rekening mee dat meerdere doelgroepen jouw producten kunnen kopen. Doe echter voor het oprichten van jouw bedrijf wel goed onderzoek naar jouw grootste doelgroep. Dit zal in het vervolg de doelgroep worden waar jij je met de promotie op zal gaan richten.
Klanten komen niet vanzelf naar je toe.
Klantenanalyse
De klantenanalyse is zeer belangrijk. Jouw klanten moeten er namelijk voor gaan zorgen dat jij uiteindelijk je doel gaat bereiken, zonder klanten zal je in veel gevallen niks bereiken. Daarnaast is het zeer belangrijk om te onderzoeken of er wel echt vraag is naar jouw product. Je kan het zelf wel een geweldig product vinden, maar vraag ook eens aan familie en vrienden wat zij er van vinden. Het is namelijk niet gek dat als je eenmaal een idee hebt dat je dat koste wat het kost wilt uitvoeren.
Zorg dat jouw product of dienst aansluit op de wensen van de klant
Als je eenmaal onderzocht hebt wat jouw doelgroep is, dan is het belangrijk de doelgroep te bekijken. Er zullen vast mensen uit verschillende inkomenscategorieën in zitten. Hoe ga je daar mee om? Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om twee producten uit te brengen in verschillende prijscategorieën. Vervolgens is het koopgedrag van de klant erg belangrijk. Kopen jouw klanten vooral de producten via internet of gewoon in de winkel? Komen ze speciaal voor jouw product langs of kopen ze het tijdens het boodschappen doen? Allemaal zaken waar jij op kan inspelen.
Hetzelfde geldt voor de trends binnen de branche. Er zullen vast binnen een bepaald tijdsbestek nieuwe producten gelanceerd worden. Hoe ga je hiermee om? Als er bijvoorbeeld reclame voor gemaakt wordt door jouw leverancier, is het zeer essentieel om het product gelijk vanaf dag één te gaan verkopen. Maar bedenk ook wat je met de oude voorraad moet doen, kortingsacties misschien? Om optimaal op de klant te kunnen inspelen is het het beste om te kijken vanuit het perspectief van de klant. Zo krijg je vaak een heel ander beeld als je zelf had gedacht en kan je de concurrentie een stapje voor blijven.
Leveranciers- distributieanalyse
Vrijwel ieder bedrijf heeft te maken met het inkopen van producten of grondstoffen. De leverancier is daarom een zeer belangrijke schakel in het gehele proces. Uiteindelijk ben jij afhankelijk van je leverancier welke producten je kan aanbieden en hoeveel marge je op jouw producten hebt. Echter is het aan te raden meerdere inkoopmogelijkheden uit te zoeken. Spreid je risico’s en zorg dat je niet afhankelijk bent van één leverancier.
Zo kan je bijvoorbeeld eens onderhandelen over prijzen omdat je toch nog een andere leverancier achter de hand hebt. Ook het vergelijken van de prijzen kan hierdoor beter. Daarnaast is het gewoon handig als één van de leveranciers niet kan leveren, je een tweede optie hebt.
Vergeet echter niet dat een goede relatie met een leverancier soms meer waard kan zijn dan een leverancier die zijn producten net iets goedkoper kan leveren. Als jouw leverancier zeer betrouwbaar is in het leveren van goederen, dan zullen je klanten dat ook merken.
Verder moet je altijd proberen te onderhandelen over de prijs. Echt, er is meer mogelijk dan je ooit gedacht had. Natuurlijk kan je dit niet vanaf dag één realiseren, daarom is het belangrijk een goede band op te bouwen met je leverancier. Wellicht krijg je korting bij het bestellen van een grote order.
In de toekomst is het misschien mogelijk een contract af te sluiten met je leverancier, bijvoorbeeld een raamcontract. Hierin worden de leveranciers voorwaarden vastgelegd zonder dat er verplichte afnames zijn. Zo kan je bijvoorbeeld een vaste lage inkoopprijs vaststellen of afspraken maken over de levering. Naast het raamcontract zijn er nog een aantal andere contracten:
- Afnamecontract
- Afroepcontract
- Oogstcontract
Wel moet je erop letten wanneer je een contract gaat opstellen met je leverancier, je bedenkt hoe je de prijs zich zal ontwikkelen. Een bepaalde contractaanbieding kan op dit moment heel interessant zijn, maar is dat over een half jaar nog zo?
Als de producten klaar zijn om verkocht te worden is het zaak te kijken hoe de producten bij de klant terecht komen. Als je een winkel hebt, zal de klant de producten zelf kopen en meenemen. Als je een product via internet verkoopt wordt het meestal thuisbezorgd. Hier moet je dus kiezen tussen het zelf uitvoeren van de levering of uitbesteden. Bij grote producten komt het ook vaak voor dat de producten thuisbezorgd worden ondanks dat ze fysiek gekocht zijn in een winkel.
Opdracht
1. Beschrijf de doelgroepen bij hoofdstuk 3 in het ondernemingsplan.
2. Bezoek of interview minimaal 10 potentiële klanten (B2C) of 5 potentiële klanten (B2B) uit je doelgroep. Maak een samenvatting van deze gesprekken bij hoofdstuk 3 in het ondernemingsplan en vertel erbij wat je hebt geleerd over je doelgroep.
Mocht je meer informatie willen ontvangen, neem dan contact op met Mijn Eigen Zaak.